Wat is zoekwoordenonderzoek?

Bij het schrijven van teksten voor je website is het belangrijk om te weten wat voor taal de mensen in jouw doelgroep spreken. Welke termen zouden zij gebruiken om zoiets te zoeken als wat jij biedt.

Hoe kom je daar achter?

Zoekwoordenonderzoek in 7 stappen

1. Ken je doelgroep

  • Wie probeer je precies te bereiken?
  • Waar zijn zij naar op zoek?
  • Hoe beschrijven zij hun problemen of verlangens?

2. Wie ben jij?

  • Wat biedt je precies? Wat is je dienst of product?
  • Wat is het belangrijkste doel van je bedrijf of organisatie?
  • Waarin onderscheidt jouw dienst of product zich van vergelijkbare diensten en producten?
  • Wat beloof jij je klanten?

3. Maak een lijst van de belangrijkste trefwoorden

Probeer nu zoveel mogelijk termen te bedenken die mensen uit jouw publiek zouden gebruiken om te beschrijven waar zij naar op zoek zijn, wat het probleem is waarvoor ze een oplossing zoeken.

Je kunt het natuurlijk ook letterlijk vragen aan wat mensen die in jouw doelgroep passen.

Braindump een verzameling woorden en zet ze bv. in een spreadsheet.

4. Vul je lijst aan met variaties en synoniemen

Ga nog even verder en bedenk variaties, verwante termen en synoniemen. Daarmee maak je je teksten uiteindelijk veel prettiger leesbaar.

5. Onderzoek hoe je deze termen specifieker kunt maken

De woorden die je nu bedacht hebt zijn waarschijnlijk nog redelijk algemeen. Je kunt nu de diepte ingaan en daar veel specifiekere termen van maken: long tail keyphrases. Dit zijn zoektermen die uit meerdere woorden bestaan. Korte zinnetjes vaak.

Deze tools kunnen je daarbij helpen:

Google Search

Yoast suggest

Answer the public

Voorbeeld: WordPress zoekmachineoptimalisatie training voor natuurfotografen.

6. Hoe doen anderen het?

Bekijk jouw zoekwoorden in een zoekmachineresultatenpagina. Om te beginnen met je belangrijkste overkoepelende term. Wat kom je dan tegen? Wat voor bedrijven of organisaties ranken voor dezelfde term?

Bekijk deze pagina’s. Wat kun je daaruit leren? Krijg je hier nog nieuwe ideeën van? Merk je dat je je zoekwoorden moet herzien of verder aanscherpen? Mis je misschien iets, is er een gat dat jij kunt opvullen?

7. Maak een plan

Wat voor teksten ga je schrijven op basis van je onderzoek? Of om te beginnen je bestaande teksten verbeteren?

Maak een zo specifiek mogelijk plan. Iets wat voor jou werkt.

Succes!

Meer weten?

Dit stappenplan is onderdeel van de training ‘Laat je website voor je werken’.

Die training is verder alleen toegankelijk voor leden van de Wervende Website Club. Een mentorprogramma met online training en coaching voor mensen met een missie die véél meer uit hun website willen halen.


Geplaatst

in

door

Tags:

Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *