Vertel nooit hoe goed je bent, laat een ander dat doen

Ook jij houdt niet van opscheppen, maar waarschijnlijk doe je het wel. In ieder geval op je website. Daar zeg je dat je kwaliteit levert, resultaat behaalt of een breed scala aan projecten succesvol kunt realiseren. Je bent professioneel, flexibel, creatief, vernieuwend en de klant staat altijd centraal.

Maar hoe geloofwaardig is dat? Afgezien van dat je altijd diezelfde nietszeggende teksten voorbij ziet komen. Iedereen kan wel van alles over zichzelf zeggen. Veel overtuigender is het als anderen vertellen wat ze van je werk vinden. En wat dat ze heeft opgeleverd.

Laat je klanten vertellen hoe goed je bent

Iedere website heeft klantreacties nodig. ‘Testimonials’ in marketingjargon, of ook wel referenties of reviews. Sociale bewijskracht heet dat. Mensen willen van andere mensen weten of jij goed bent en betrouwbaar.

Je kunt die testimonials heel makkelijk op je website zetten, handmatig (met het citaat-blok) of met een plugin.

Hoe krijg je goeie testimonials en hoe vraag je erom?

Vraag niet in het algemeen om een testimonial, dan krijg je vaak heel doorsnee reacties:

Het was een leuke cursus. Ik heb veel geleerd en het was ook heel gezellig.

Daar heb je nog niet veel aan. Liever wil je weten wát zo iemand geleerd heeft, wat het haar opgeleverd heeft en hoe het haar situatie verbeterd heeft. Daar kunnen je toekomstige klanten zich in herkennen.

Als je gerichte vragen stelt kan je klant veel beter een specifiek antwoord geven waar jij iets aan hebt. Bovendien maak je het zo gemakkelijker om te antwoorden dan wanneer je het helemaal openlaat, waardoor iemand ook eerder de moeite neemt om te reageren.

Ik gebruik zelf een vrij uitgebreid vragenformulier om feedback van cursisten te vragen. Daaruit stel ik dan zelf een testimonial samen en ik vraag of het goed is dat ik dat op m’n website gebruik.

Wat helemaal goed werkt is om je klant ook nog even te bellen, dan kun je nog wat verder doorvragen en krijg je nog betere antwoorden.

Vind je het eng om te vragen? Mijn ervaring is dat de meeste mensen graag willen helpen. Vaak vinden ze het juist fijn om hun mening te geven, ze voelen zich dan serieus genomen.


Geplaatst

in

door

Tags:

Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *