Snel op weg met Google Analytics

Wat zo fijn is van het internet is dat alles meetbaar is. Je hebt altijd ‘harde’ getallen tot je beschikking om van te leren wat er werkt en wat niet. Zo kun je veranderen, verbeteren, bijschaven en precies nagaan of dat resultaat heeft of dat je je energie zit te verspillen.

Of het nou gaat om nadenken over je teksten of veranderingen in je vormgeving, zonder inzicht in de cijfers is dat allemaal natte-vinger-werk. En dan maar hopen dat het je iets oplevert…

Wil je meer uit je website halen, dan moet je om te beginnen wel een beeld hebben van hoeveel bezoekers je al hebt, waar ze vandaan komen en wat ze op je site doen. Als je dit gaat bijhouden zul je merken dat er ook echt iets verandert. Het geeft rust in je hoofd omdat je handvatten krijgt aangereikt om aan je website te werken.

Je kent vast de uitspraak ‘wat je aandacht geeft dat groeit’. Dat geldt ook hier:

Google Analytics

Om die bezoekeraantallen bij te houden kun je het beste gebruik maken van Google Analytics. Het is gratis, overzichtelijk en heel uitgebreid. Je hebt het zo opgezet, zeker als je een WordPress website hebt.

Het enige nadeel zou kunnen zijn dat er heel erg veel verschillende gegevens worden gemeten op je website, waardoor je je als beginner overweldigd kan voelen. Je ziet door de bomen het bos niet meer en je weet eigenlijk niet waar je moet beginnen en waar je op moet letten.

Marleen laat stap voor stap zien hoe Google Analytics werkt. Door haar duidelijke en rustige uitleg snapte ik het snel. Nu analyseer ik elke maand de gegevens, waardoor ik steeds meer inzicht krijg in mijn bedrijf en welke acties er nodig zijn.

– Marga van Holsteijn

Onmisbaar om je bezoekers te leren kennen

Google Analytics laat je niet alleen zien hoeveel bezoekers er naar je website komen, maar bijvoorbeeld ook waar ze vandaan komen: via de zoekmachines, andere websites of social media. Daar kun je direct uit afleiden of je zoekmachineoptimalisatie of je social media campagne zoden aan de dijk zetten. En kun je beslissen waar je een tandje bij gaat zetten of wat in jouw geval zonde van je moeite is.

Door bij te houden wat je populairste pagina’s en berichten zijn kun je zien waar jouw bezoekers in geïnteresseerd zijn en kom je op ideeën voor nieuwe blogberichten.

Onmisbaar om je doelstellingen te bereiken

Waar je je precies op richt, welke gegevens voor jou belangrijk zijn hangt natuurlijk helemaal af van wat voor site je hebt, wat jij wilt bereiken met je website. En welke mensen je wilt bereiken.

Bezoekersaantallen zijn leuk, maar het gaat uiteindelijk om de conversie. Dóen je bezoekers iets op je site? Nemen ze contact met je op, vragen ze je gratis e-boek aan of bestellen ze iets in je webshop?

Ook daar laat Google Analytics je onmisbare gegevens over zien: hoe komen die conversies tot stand? Op welke pagina’s en via welke kanalen loopt dat het beste?

Bezoekers trekken? Klanten werven met mijn website? Dat is voor mij een hele kunst. Gelukkig heb ik heel veel gehad aan de filmpjes van Marleen over Google Analytics en Search Console. De filmpjes zijn duidelijk en geven veel inzicht.

– Lucia Berg

Meer weten?

Mijn Google Analytics training is tegenwoordig onderdeel van de Wervende Website Club. Een mentorprogramma met online training en coaching voor mensen met een missie die véél meer uit hun website willen halen.

Ik vind de training heel inspirerend, je krijgt veel meer inzicht in wat je doet op het internet. Ik ben meteen begonnen om mijn teksten aan te passen en bij te houden hoe mijn website gebruikt en bezocht wordt.

– Marian Tabben

De video’s brengen structuur in de enorme en onoverzichtelijke hoeveelheid informatie van Google.

– Amanda Lang


Geplaatst

in

door

Tags:

Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *