Thema kiezen

WordPress Thema kiezen

Een thema kiezen voor je WordPress site is wel zo’n beetje het lastigste dat er is. Je hebt ongelofelijk veel keuze, zowel in gratis als betaalde thema’s. Hoe vind je je weg in dat enorme aanbod?

Waar moet je op letten bij het zoeken naar een thema?

  1. Het allerbelangrijkste vind ik dat je uitgaat van de inhoud van je website. Dus begin pas te zoeken naar een geschikt thema als je precies weet waar je site over gaat en wat je er mee wilt bereiken. Je weet dan veel beter wat je nodig hebt om die inhoud tot z’n recht te laten komen.

    En dan zijn er nog de volgende overwegingen:

  2. Is het responsive? Dat wil zeggen: wordt je site goed weergegeven op alle verschillende beeldschermformaten, van grote desktopschermen tot tablets en smartphones. Dit is wel het allerbelangrijkste vandaag de dag. Als je bezoekers je site niet goed kunnen bekijken op hun tablet of telefoon zijn ze natuurlijk zo weer weg (en dikke kans dat ze ook nooit meer terugkomen). Ook voor Google is het daarom een belangrijke ranking factor bij zoekopdrachten op mobiele apparaten. Dus als je een thema ziet dat je wat lijkt, check de beschrijving dan in eerste instantie op de term responsive.
  3. Keep it simple! Sommige thema’s hebben enorm veel opties en extra funtionaliteit. Heb je dat allemaal echt wel nodig? Je maakt het misschien voor jezelf nodeloos ingewikkeld, je ziet dan al snel door de bomen het bos niet meer.
  4. Hoe zit het met de documentatie? Is er voldoende uitleg bij? En een support forum?
  5. Gratis of betalen? Bij betaalde thema’s heb je in principe recht op documentatie en ondersteuning, maar ik heb toch al vaak bij cursisten gezien dat dat behoorlijk kan tegenvallen. Als je net begint met WordPress weet je vaak ook nog niet precies wat je wilt, gewoon omdat je ook nog niet precies weet wat er allemaal mogelijk is. Er zijn prima gratis thema’s beschikbaar, als je ze in ieder geval maar uit de WordPress directory haalt en niet zomaar iets gebruikt wat je via Google op het spoor bent gekomen.
  6. Nederlands. Ook heel handig als het thema vertaald is in het Nederlands. Je bezoekers krijgen anders allemaal van die automatisch gegenereerde termen en zinnetjes in het Engels te zien, zoals Read more, Next page etc.
  7. En dan natuurlijk, net als bij het kiezen van plugins:
    • Is het thema recent bijgewerkt?
    • Hoe vaak wordt het gedownload?
    • Heeft het een goede waardering?

Geplaatst

in

door

Tags:

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *